woensdag 31 oktober 2012

Het brainstorm proces


NIEUWE DENKRICHTINGEN

Na de bespreking met de klant afgelopen week ontstonden er enkele nieuwe richtingen waar we ons op wilden richten; mede door de communicatie over de opdracht en de uitkomsten van de vorige twee concepten. De gemaakte prototypes worden voorlopig in de ijskast gezet, en we gaan verder met twee geheel nieuwe concepten. Voordat we daarmee aan de slag kunnen moeten ze echter eerst worden bedacht! Voor deze conceptualisatie besloten we om ons te richten op vier richtingen, kort samengevat zijn dat de volgende;

Connectie
Een spel waarin er een goede connectie is tussen de twee doelgroepen; eigenaren van mobiel erfgoed en jonge tieners op school. Maar ook multi-player binnenin de doelgroepen is onderdeel van deze richting.

Emotie
Een spel waarbij de spelers emotioneel betrokken raken bij erfgoed. Dit kwam voort uit één van de vorige concepten; Highscore or Fame, waarbij de spelers de keuze kregen om hun zelf samengestelde bootje te bewaren of te verkopen voor meer punten.

Maatschappelijk belang
Een spel dat een maatschappelijke boodschap over mobiel erfgoed overbrengt. Bijvoorbeeld hoe belangrijk de ontwikkeling van treinen of de scheepscontainer is geweest voor de groei van Nederland. Dit punt kwam ook over uit een vorige prototype; Trainization waarbij spelers steden moesten verbinden met treinrails om ze te laten groeien.

Digitaal/Analoog
Een spel dat digitale elementen combineert met analoge en hiermee iets aan het spel toevoegt, zijnde het meer betrokkenheid, betere connectie tussen de spelers of meer.

Met deze vier richtingen probeerden we vervolgens op verschillende manieren verder te denken. Het brainstorm proces is een vreemd geval en in mijn ervaring zelden hetzelfde, zeker met verschillende mensen. Bij een brainstorm is geen enkel idee slecht, en de woorden 'Nee' of 'Dat zou niet werken' zijn dan ook strikt verboden. Elk idee, hoe bizar dan ook kan iemand anders leiden tot een nieuw idee. 

Desondanks is de uitdaging vaak om iedereen zo vrij te krijgen om in deze gedachtengang te komen, en de gedachten toch langs alle uitgangspunten te leiden, en niet laten vasthaken aan één van die punten. Om dit teweeg te brengen probeerden we gedurende de week enkele methoden, met verschillende maten van succes. Afgelopen week botsten we ook tegen enkele andere externe problemen zoals ziekte en persoonlijke problemen binnen het team, die voor een hoop afleiding en vermindering van de werkkracht zorgden, waardoor dit experimentele brainstorm proces niet zo vlot liep als gepland. 


BRAINSTORM PROCES

We begonnen met het onderzoeken van verschillende bronnen. Eigenlijk waren we gewoon op zoek naar dingen die we tof vonden; Spellen die digitaal met analoog combineren, games die ook aanslaan bij volwassen, spellen over erfgoed en een rits aan andere kleine vindingen en punten die van pas zouden komen in de brainstorm. Inspiratie! Zodra we wat ammunitie van dit type hadden gingen we bij elkaar zitten om de vergaarde informatie te bespreken en de eerste ideeën die hier uit kwamen te noteren. Deze bleven echter erg hangen in de regio van de gevonden informatie, en er kwam nog weinig uit.

De voornaamste reden die we vonden voor dit gebrek aan creativiteit was het gebrek aan zuurstof in onze werkruimte en in extensie de hele verdieping. We besloten voor de 2e brainstorm om buiten in de kou te gaan zitten. Hier kwamen de gesprekken al wat vlotter op gang, maar hier stuitte we op een ander probleem dat vaker voorkomt bij brainstormen; een gebrek aan focus. De discussie bleef erg breed en we probeerden al onze focus punten tegelijk te behandelen. 

Uiteindelijk zijn we weer terug het gebouw in gegaan, op een wat beter geluchte plek en hebben we heel strikt afwisselend sessies gehad waarbij men individueel een concept uitschreef en deze vervolgens in een groepssessie weer bij elkaar gooiden. Deze werden dan besproken, en leidden tot de focus van de volgende individuele brainstorm. Door de tijdsdruk van de individuele sessies en de focus die word meegegeven kan men in relatief korte tijd verder denken. Hier zat de groep het beste in zijn vel en kwamen er leuke concepten uitrollen.

Op een gegeven moment moeten er echter knopen worden doorgehakt en gaan we een selectieproces door. We vatten de concepten samen en proberen kort de kern van elk concept te vinden. Ook bespreken we de mogelijke kanten die de concepten op zouden kunnen gaan. Op dit moment vervalt de regel dat 'Nee' en 'Dat zou niet werken' niet meer gezegd mogen worden. Iedereen kijkt kritisch naar de ideeën en zo kunnen sommigen al snel vervallen, of omdat de kern van een concept overeenkomt met een ander worden deze gefuseerd. Na deze selectieronde schreven we de overgebleven concepten op en stemden we op de potentie die we zagen in elk van de eerder genoemde focus punten. Hoewel deze punten niet direct de twee concepten bepalen die we gaan ontwikkelen, worden ze wel meegenomen in de uiteindelijke stemming.

De uiteindelijk stemming gaat als volgt; iedereen krijgt twee stemmen en kiest op de twee concepten waar ze het meeste potentie in zien. De concepten met de meeste stemmen gaan door. Welke concepten er zijn gekozen? Daar later (niet heel veel later) een blogpost over! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten