woensdag 31 oktober 2012

Concept 1: Car City

Dit is een korte omschrijving van het eerste concept dat uit de brainstorm is gerold. Hoewel we deze richting opgaan, moet er nog een hoop ontworpen en getest worden. Het is dus nog vrij elastisch. 

CAR CITY
In dit concept speelt de jonge doelgroep auto-ontwerpers. Iedereen krijgt de opdracht om zijn eigen merk en voertuigen te ontwikkelen voor een stad die op het punt staat een enorme auto-industrie te krijgen. Zo kunnen de spelers trucks ontwerpen, sportwagens of zeer goedkope wagens voor de arbeider. Zodra iedereen hun ontwerpen heeft ontwikkeld worden ze in een wereld gezet waar een simulatie afspeelt aan de hand van de ontwikkelde wagens. 




Burgemeester van deze stad is een eigenaar van erfgoed, de 2e doelgroep. Zij kunnen met maatregelen en aan de hand van de ontwikkelde voertuigen de richting van de stad sturen, hun doel is ook een discussie aangaan met de andere spelers over de reden waarom bepaalde voertuigen bestaan en wat hun doel is. 

Gedurende het spel zijn er bepaalde beslissingsmomenten waar ontwerpen kunnen worden aangepast en waar de burgemeester en de auto-ontwerpers discussiëren over wat de stad nodig heeft. Aan het eind van het spel overlegt de groep over wiens ontwerp het meeste invloed heeft gehad op hoe de stad is geschapen en het meest representatief is voor de stad. Dit voertuig word als enige bewaard. 

Vervolgens wisselt de groep die deze wereld heeft ontworpen naar de wereld van een andere groep die hetzelfde heeft gedaan. Ze zien de andere stad, en het voertuig dat het meest representatief is voor de groei van dit gebied. Vervolgens moeten ze achterhalen waarom dit voertuig zo belangrijk is geweest. 

In dit concept proberen we het maatschappelijke belang over te brengen van verschillende voertuigen. Hoewel het een fantasie-wereld betreft en de spelers enorm veel macht hebben in het schapen van de wereld willen we wel het idee van maatschappelijk belang overbrengen. Omdat de spelers met hun eigen creatieve kracht de wereld maken hopen we dat zij ook erg betrokken raken met hun ontwerpen en net als bij het vorige concept 'Highscore or Fame' ook emotie bij hun voertuigen gaan voelen. Ook zijn de discussies en eventuele deals/fusies buiten het digitale deel om een groot deel van het spel.

Het zwakste punt in onze ogen bij dit concept is de relatie tussen de oude en de jonge doelgroep. De oudere doelgroep zoals het concept er nu uit ziet functioneert als een soort spelmeester, maar kan zijn eigen verhalen nog niet persé kwijt. De rol zou ook door een leraar kunnen worden vervult. Hier zullen we nog wat aandacht aan moeten besteden. 


WAT NU?
Het eerste wat we willen gaan testen met dit concept is of spelers een relatie kunnen trekken tussen een bepaald soort stad en een bepaald soort voertuig, en of dit tot een interessante discussie kan leiden. Dit kunnen we waarschijnlijk al snel testen met behulp van plaatjes. Dit is zo ongeveer de kern van het concept met betrekking tot het maatschappelijk belang overbrengen, en als ons aanname hiervan niet klopt kunnen we dat snel aanpassen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten