donderdag 11 oktober 2012

Prototype Development: Highscore or Fame

Highscore or Fame concept
Samen met Pieter een game bedacht waarbij je met een zelf samengesteld bootje spullen moet inkomen en verkopen om punten te verdienen. Je vaart rond de hele wereld en bezoekt allemaal landen. Wanneer de tijd om is komt er een keuze of je een paar extra punten wilt OF je boot tentoon wil kunnen stellen voor andere gebruikers. Er staat dan bij langs welke landen deze is geweest. Hierdoor willen we de discussie starten of het belangrijk is iets te behouden of niet.

Development
Ik ben in Unity begonnen met de development. We hadden besloten de wereld rond te maken dus dat was voor mij een leuke taak.


Ik heb een GameObject gemaakt genaamd "WorldHolder" met daarin een Sphere (de wereldbol). De player (een model van een boot) heb ik erbovenop geplaatst.

Character movement
In plaats van de traditionele manier van character-movement in 3D waarbij de camera mee beweegt met de player, laat ik nu de WorldHolder draaien op basis van de directie hoek en snelheid van de player. De player zelf staat dus stil, wat me een beetje doet denken aan hoe ik vroeger 2D spellen maakte. Het werkt voor nu goed en ziet er grappig uit.

Een probleem dat ik zie opkomen is de collision met land. Ik denk dat ik het ga oplossen door in eerste instantie de boot langzamer te laten varen als die dichter bij land komt. Wanneer die dan helemaal bijna het land raakt staat die stil en moet die omdraaien.

Sellsman
Ik heb een placeholder model met animaties gemaakt voor de Sellsman. Het model bevat een idle, nee-schudden, spring, en wink animatie. Al deze animatie wordt gebruikt als feedback op wat de speler doet. Zo springt hij bijvoorbeeld op als de speler in de buurt is om te ruilen, maar knikt hij nee als de speler probeert te ruilen wat hij gekocht heeft bij dezelfde Sellsman. Ik denk dat het handig is soms even wat meer energie te steken in de placeholders om zo een kleine iteratie te maken op de feedback van mechanics.



To be continued
Wanneer ik ga verder werken implementeer ik de collision en een afstands-meter voor tussen de Sellsman. De hoeveelheid punten die de speler verdient zijn afhankelijk van hoever er is gereisd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten