woensdag 7 november 2012

Paper prototype Saving Memories

HET DESIGN VAN SAVING MEMORIES
Saving Memories is een van de twee gekozen concepten die we wilden uitwerken als een prototype. Voor de game moet een 45+er haar/zijn verhaal intypen op de computer in een aantal individuele (opeenvolgende) stukjes. De speler begint het spel met deze stukjes verhaal, opgeborgen in capsules. Het doel is om zoveel mogelijk capsules over te houden aan het einde van de game.

Vervolgens opent de speler de overgebleven capsules en leest hij/zij de verhaaltjes. De ontbrekende verhaaltjes moet de speler zelf logistiek verzinnen. De spelers moeten hun verhaal voor de klas presenteren en de 45+er deelt punten uit op hoe goed de verhalen kloppen. Tot slot verteld de 45+er het volledige waargebeurde verhaal en wint de speler met de meeste punten.

ONTLEDEN IN STAPPEN

Omdat het concept nog erg los was en niemand precies wist waar we de focus op moesten leggen hebben we de game ontleed in 5 stappen. Deze stappen zijn redelijk onafhankelijk van elkaar en kunnen daarom individueel getest worden.







PAPER PROTOTYPE
Wat wij vonden dat als eerste getest zou moeten worden is Create en Share stukje. Daarom hebben we een paper prototype gemaakt. In dit prototype heeft Joris 5 waargebeurde verhaaltjes opgeschreven over zijn vakantie reis met zijn vriendin in een oud Volkswagen T2 busje.




De playtesters krijgen maar een paar van deze verhaaltjes te zien (alsof ze een deel zijn kwijtgeraakt in de game). Voor de ontbrekende verhaaltjes zien ze enkel de titel. Vervolgens wordt hen gevraagd de ontbrekende stukjes verhaal in te vullen. Ze krijgen een aantal punten voor hoe het verhaal klopt en krijgen tot slot het echte verhaal te horen.

De vragen die we ons stelden waren:
Raken de playtesters uiteindelijk geïnteresseerd in het echte verhaal?
Proberen de playtesters een logisch verhaal te verzinnen of doen ze iets willekeurigs voor het grappige?




RESULTATEN
Tot dusver is de paper prototype getest op twee playtesters. Wat er vooral uitkwam was dat er meer informatie nodig was dan alleen de titels bij de ontbrekende stukjes verhaal. We denken erover foto's te gebruiken inplaats van titels, waarbij de speler dan het bijschrift moet raden.

De spelers gaven aan dat ze door het moeten verzinnen van de verhalen erg benieuwd werden naar het echte verhaal. Ze probeerden ook hard hun best te doen het juiste verhaal te raden maar vragen zich af of een jongere doelgroep evenveel hun best zouden doen.

We zijn van plan het opnieuw te testen met foto's en kijken of dat beter uitpakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten